Matlagning

Idag kommer det bli matlagning hela dagen i stort sett! Just nu håller jag på att koka en lake som ska användas till att rimma en skinka som jag började med igår då jag smorde in den i salt, socker och salpeter. Sedan ska laken kallna och hällas över skinkan som ska ligga i blöt i ca 14 dagar. Därefter ska jag tillaga den enligt ett recept från Nigella Lawson (tror jag att det är) då den ska koka i Ginger Ale i några timmar och sedan in i ugnen med en glace av apelsinmarmelad, ingerfära och rörsocker. Det blir otroligt gott!!

Under dagen ska jag sedan tillaga ett kött som heter Pinnekött och som är en norskspecialitet som de äter på julafton. Det är lamm som har saltat och torkats och som först ska ligga i blöt i 12 timmar. Sedan ska man ångkoka det på björkpinnar i ca 3 timmar. Därefter ska man steka upp dem i en stekpanna i lite av fettet som bildats under ångkokningen. Sedan äter man köttet med kokt potatis, kålrotsmos, surkål och fettet från ångkokningen och stekningen. Då vi inte har tillräcklingt med pinnekött så att vi alla kan äta oss mätta så lade jag igår en lammstek i marinad (citron, vitlök och timjan) som ska tillagas i ugnen och sedan blir det sås på skyn. Och till sist ska jag göra en vinbärstårta, är tanken, men vi får se hur stor lust jag har då utan det kanske får bli mamma istället! Igår bakade jag även bröd som vi ska ha så jag tror utan tvekan att vi kommer bli mätta idag!!

Hoppas ni alla får en bra dag och vill ni mig något så finns jag vid spisen!

Kommentarer
Postat av: Magnus

Det var GOTT!!!!!

2010-03-21 @ 19:40:38
Postat av: Fia

Och jag fick inte smaka :(

2010-03-22 @ 15:58:58
URL: http://stallakarrsvagensex.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0