IKEA

Igår hade jag en trevlig dag med min syster, Fia och Hugo. Vi tog en sväng in till IKEA och fick shoppat lite "nödvändiga" saker. Som vanligt är det omöjligt att gå igenom IKEA utan att köpa någonting.... Vi visste hela tiden att snön skulle komma upp till oss och så fort vi såg ett fönster tittade vi ut och vid 15 tiden ungefär kom snön till Kållered. Jag pratade med mamma under dagen och hon sa att det hade börjat snöa hos dem redan vid 12 tiden.

När vi kom hem till Fjärås insåg jag att det var lika bra att sätta mig i bilen och köra hem med en gång för vädret skulle knappast bli bättre..... det var en hel del snö och plogbilen hade inte hunnit ut på de vägarna som jag skulle hem på men i 50 kilometer i timmen gick det bra, fick nästan inget möte och det underlättare ju en del. Bestämde mig för att göra ett försök med backarna upp till mina föräldrar. För er som inte vet så har vi två ganska branta backar upp till huset. Det ena är en asfaltsbacke som vi delar med andra men ingen av dem bor där vintertid och det andra är en grusbacke och som bara tillhör oss. Längs grusbacken är det en brant på vänster sida och där vill man inte gärna köra ut.... Vet att många tvekar inför att köra upp till oss till och med när det är barmark men vi är ju så vana vid det att det bara är vintertid som det är något problem. Ja, i alla fall, så bestämde jag mig för att göra ett försök upp även om pappa inte hade plogat.
Första backen gick bra även om bilen spann en del men upp kom jag! Tyvärr gick det inte lika bra när jag skulle upp för nästa... jag kom nästan upp men fastnade en bit innan toppen ( som vanligt). Bestämde mig för att backa ner och göra ett försök till. När jag backade började bilen glida efter ett tag och blev svår att styra. Plötsligt känner jag att framhjulet kör ner i något och bilen sitter fast. Försöker komma loss men inser att bilen hänger på en sten, på underredet precis bakom vänsterframhjul och att jag inte vågade försöka komma loss med tanke på att jag inte hade någon väg på min vänstra sida....när jag öppnade dörren fick jag gå längs kanten och det rörde sig inte om många decimetrar för att jag kanske hade kommit utanför branten med ett däck eller två. Men jag satt ju fast så risken var ju inte så stor att det skulle hända något. Så det vara bara att lämna bilen och gå hem. Så glad jag var att jag hade med tjock jacka och kängor!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0