Dagens projekt: få loss bilen

Helt underbart att vakna på morgonen och titta ut genom fönstret och det är vitt, vitt och vitt! Det blev en ganska snabb frukost och sedan på med en massa kläder och ut och njuta av vädret! Jag är så glad för att jag fick köpt ny vinterjacka med termobyxor häromdagen, är så skönt att kunna vara ute och greja utan att frysa! Vad jag än har gjort idag så har kameran (mobilen) varit framme och dokumenterat hur fint det är ute. Jag trivs verkligen när det är sådant här väder, det enda tråkiga är att behöva köra bil när vägarna inte är helt hundra men ofta går det ju bra bara man tar hänsyn till det. 

Klockan 09 i morse mätte pappa snödjupet ute på gårdsplanen och då var det 35 cm, det har snöat nästan hela dagen så det närmar sig säkert 40 cm snart..massa snö är det! 

Det första på dagens lista var att pappa skulle ploga vägen så vi skulle kunna få fram min bil och för att kunna göra det så måste traktorn starta...... med batteriladdare och motorvärmare på gick den till slut igång. Den är ganska så trött, men det får man lov att vara om man är en traktor på 44 år och alltid står utomhus!


När traktorn väl var startad kom nästa problem, att få på plogen som hade kanat ner från det som den var upp pallad på.....men efter lite svordomar och användning av spettet så kom den på och pappa körde iväg.....hela vägen ner till ladugården ( 100 meter kanske?) där han körde fast!! Jag var halvvägs ner till ladugården och hörde ljudet av trä som knäcktes och jag  kunde höra pappas svordomar trots att traktorn var på. I detta läget visste jag inte om jag vågade gå fram men insåg att han kanske behövde min hjälp. Det visade sig att pappa hade missat att snedställa plogen så all snö puttades bara framför traktorn tills det blev så tungt att plogen i stort sett styrde traktorn och den körde in med plogen i ladugårdsväggen! Och traktorn hamnade med framhjulet och bakhjulet på varsin sida av en sten och ju mer pappa försökte komma loss, ju närmare ladugården kom traktorn och till slut blev det så här:











Till slut kom han loss och vi kunde ta oss ner mot min bil. För att komma till backen går man genom en skog och det var så fint där nu!




På bilden ser det väl kanske inte särskilt nära kanten ut, men om man tar bort alla snö så kan jag lova att det är nära!




Fick gräva fram bilen innan vi kunde börja få loss den från stenen:



Efter lite puttande (tur att bilen är så liten och lätt) fick vi upp framhjulet på stenen och därefter kunde vi (läs pappa) lägga en planka under så jag kunde backa ner från stenen utan att slå i framdelen. Pappa fick plogat färdigt och efter det skottade vi lite, på med sand och med lite ansträngning kunde pappa köra upp bilen.

Hade tänkt lägga ut en hel del fler bilder som jag tog idag men det verkar har låst sig så de får komma en annan dag. Passa på att njuta av snön och kör försiktigt!

Kommentarer
Postat av: Fia

Ojojoj. Jag riktigt ser Morfar framför mej :)

2010-01-09 @ 19:47:54
Postat av: ELIN

650:- för en begagnad! Kanonpris.. Tittar man på blocket vill de flesta ha över 1000 spänn.



Jag har inte testat den på riktigt än.. Men den verkar bra :)



Kram

2010-01-10 @ 14:25:19
URL: http://missdoe.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Hej! Jag blev utmanad att svara på några frågor och skulle utmana 5 nya och jag valde dig som en av dem! =)

http://aboutagirl.blogg.se/2010/january/utmanad-av-tess.html

2010-01-11 @ 11:24:22
URL: http://aboutagirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0