Pinnekött

Till middag idag åt vi den norska julematen pinnekött som är saltat och torkat lammkött som ligger i blöt ett dygn innan man sedan först ångkokar det och sedan steker det ( fast finns olika varianter på hur man lagar det) och till detta har man surkål, potatis, fettet från köttet (smält) och kålstuvning. Jag var lite tveksam innan för de svenska jag känner och som provat det inte riktigt varit förtjusta i det samt att det luktade ganska illa när det tilllagades men vilken positiv överraskning jag fick med första tuggan...mums vad gott! Härligt salt..vilket kommer straffa sig i kväll och natt antar jag. Till detta drack vi julöl och akvavit. En riktigt god och trevlig middag! Blev på ett sätt min avskedsmiddag och det kändes bra!

Det blev två julklappsinköp idag, en till lilla Hugo och den sista till julklappsleken så nu är jag färdig! Eller ja, jag har lite kvar att göra på albumet till Dagfinn och Birthe men bortsett från det så är jag färdig och det känns skönt.

Har bara två dagar kvar här nu....så snart är jag hemma i Sverige och Frillesås igen! Gud vad jag kommer sakna vissa här uppe!

Resten av kvällen ska tillbringas i soffan framför en film!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0