Lugn dag

Jag börjar jobba runt 07.45 på morgonen och i vanliga fall brukar det vara full fart där uppe när jag kommer. Birthe har redan gått till jobbet, Dagfinn springer runt och gör iordning sig och barnen leker. Men idag när jag kom upp var det helt tyst. Jag började med att titta på klockan om jag kanske var väldigt tidig men nej då, snarare lite senare än vanligt. Såg att någon hade varit upp och tänkte att Birthe i alla fall hade kommit iväg men insåg att Dagfinn kanske hade försovit sig. Stod en stund och funderade på hur jag skulle väcka honom på bäst sätt samtidigt som jag började undra vart pojkarna var. Sedan hörde jag hur Dagfinn kom ut från toaletten och kom ner. Tydligen hade pojkarna inte vaknat ännu, de som i vanliga fall vaknar mellan 07.30 och 07.00!! Så Dagfinn åkte till jobbet och jag lade mig i soffan med en bok, kändes som en bra start på dagen med tanke på hur jag mår. Pojkarna gav inte livstecken ifrån sig förrän kl 08.30!!! Sen tog vi en sen frukost och bara tog det lugnt. Insåg sedan att jag kanske skulle aktivera dem med något annat än tv, men det är väldigt kul att se Petter som precis har upptäckt det där med tv. I morse satt han ensam på golvet framför tv:n med sin flaska med mjölk och var djupt koncentrerad. Så tittade han inte på tv för en månad sedan, så fort det går när de utvecklas! Men aktivitet var det som gällde så jag fick pojkarna till att rita. Petter har inte riktigt motoriken för det ännu men får han inte träna så kan han ju heller inte lära sig. Det blev en jättefin tecking, en sådan där med en massa prickar och streck :) Men vem vet, den kanske blir värd en förmögenhet i framtiden med tanke på hur dagens konst ser ut......

Resten av dagen gick i samma lugna takt med film och bil-lotto ( sådan där spel när man ska dra upp ett kort med en bild av en bil på och se om det matchar bilderna man har på sin bricka), jag och Gustav vann som tur var varsin gång så det blev lika. Det där tycker jag är lite svårt, med att spela mot barn, om man ska spela ärligt eller faktiskt låta barnen vinna (ibland). Om de aldrig vinner så tappar de ju självklart lusten att spela mer, men om man låter dem vinna så lär de ju inte sig det ordentligt. Hur brukar du göra?

Gustav har börjat med en rolig sak, om jag säger något på svenska som är annorlunda på norska så upprepar han orden för mig på norska. Tror han tycker jag ska lära mig norska så han kan förstå mig lättare. Idag frågade jag om han ville rita och det ville han och då hade vi följade konversation:

- kan du hämta ner kritor?
- krit
- ja, och papper?
- pappiren
- ja, så att vi kan rita
- tegna
- ja precis det var det jag menade!

Nu har han dragit på hyttetur så nu är det bara jag och Petter i några dagar framöver, ska bli skönt faktiskt för jag e fortfarande trött och förskyld, verkar inte som om jag kan sluta hosta! Jag svär att om jag inte slutar hosta snart så kommer jag bli GALEN!!

Kommentarer
Postat av: daniel eriksson

lät som den dagen var nåt du behövde :P

2009-08-11 @ 01:58:40
Postat av: maria

ni verkar ha det mysigt tycker jag. behöver nog också en nannyemma här ibland.

2009-08-11 @ 21:37:30
Postat av: Systerdotter

What?! Menar du att jag måste låta Hugo vinna när vi spelar spel sen? No way! Aldrig! Det händer bara inte!



:)

2009-08-12 @ 11:23:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0