Svalbard

Igår morse åkte Birthe ( mamman i familjen) till Svalbard med sitt arbete och de kommer hem på onsdag kväll. Hon arbetar på Højeste rett ( tror det stavas så) som är motsvarande vår högsta domstol och varje år åker de ut på studiebesök i ett av Norges fylken och detta året blev det Svalbard. De ska åka en båttur och se sig omkring och även gå på seminarium. Då domarna i högsta domstolen är med kan inte alla resa med ett och samma flyg ifall det skulle hände något så de har blvit tvungna att dela upp domarna på två olika flyg. Tänk om flyget med landets alla domare i högsta domstolen skulle krascha? Vad skulle hända då?

Jag är inte det minsta avundsjuk på att hon får åka till Svalbard!! Absolut inte det minsta! Har inte alls lust att åka dit. Eller jo det har jag ju!!!!!! Har aldrig varit det minsta intresserad av Svalbard förrut men så stoppade min storebror en bok i handen på mig och sa att jag måste läsa den. Den handlade om en man som övervintrade och bodde 1 år i en hytta mitt ute i ingenstans på Svalbard. Det var väldigt spännande att få följa hans liv där under ett år. Naturupplevelsen verkar vara av inte denna värld!! Jag blev inresserad och lånade en annan bok om en annan man som också hade tillbringat ett år i en hytta mitt ute i ingenstans. Snacka om ett hårt livs som helt styrs av vädret och årstiderna! Tänk dig flera månader med mörker och sedan flera månader med ett ljus som inte försvinner, kroppen måste ju påverkas något helt enormt av detta. Jag skulle verkligen vilja åka en tur till Svalbard. då gärna under den ljusa delen av året. Har inget behov av att bo just helt ensligt ute i ingenstans men hade gärna sett hur det såg ut där och få uppleva klimatet. Just nu är det sommar där precis som här men temperaturen ligger på runt 0-1 grader, och vi klagar på 14 grader här! Vilket förresten är jävligt kallt för att vara i augusti!!!! Birthe har lovat oss att ta kort och jag ser fram emot att se dem!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0