Banken

Glömde berätta att jag var på banken och äntligen fick öppnat ett konto som jag kan få in min lön på. För att jobba i Norge och betala skatt måste man ansöka om ett skattekort och samtidigt får man då ett tillfälligt personnummer. Utan detta nummer kan man inte öppna ett konto i en bank eller inte ens skaffa ett kontantkort till mobilen då detta måste registreras. Jag ansökte om ett skattekort den 3 juni och fick det inte förrän i mitten av juli, snacka om segt! Byråkrati går inte snabbare här än i Sverige direkt....

Dxetta visste inte jag så innan jag hade ansökt om skattekort gick jag till banken och fick veta att jag inte kunde öppna ett konto innan jag fått ett pnr samt att jag skulle ta med mig mitt pass när jag kom nästa gång. Jag är 100% säker på att kvinnan sa att jag skulle ta med mitt pnr så skulle de kolla upp om det stämde. Så igår skrev jag ner mitt pnr, tog med mig passet och 2 barn ( inte allt för smidigt måste jag erkänna, inte van att ha TVÅ st) och gick till banken. Nej då kunde de inte hjälpa mig utan de behövde pappret från skatteverket så att de fick bekräftat att det var mitt pnr....suck..så det var bara att vända hem och idag kom Dagfinn ( pappan i familjen) hem tidigare och då smet jag till banken så nu har jag äntligen ett norskt bankkonto med kort och internetbank! Även om kortet och internetbanken dröjer några dagar och jag sälvklart måste dit personligen och hämta kort och dosa....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0